Akumulator można naładować w 10 minut i przejechać ponad 300 kilometrów
31 października 2019, 05:21Jedną z głównych przeszkód stojących na drodze ku upowszechnieniu się samochodów elektrycznych jest długi czas ładowania akumulatorów. Niewykluczone jednak, że już wkrótce możliwe będzie pełne załadowanie akumulatora w ciągu zaledwie 10 minut. Takie pojedyncze ładowanie pozwoli na przejechanie 320–480 kilometrów.
Rewolucyjny silnik Sabre zdał ważny test
29 października 2019, 10:19Rewolucyjny silnik Sabre z powodzeniem przeszedł niezwykle ważny test. Firma Reaction Engines poinformowała, że jego kluczowy element, wymiennik ciepła zapobiegający przegrzaniu silnika, przetestowano w warunkach odpowiadających lotowi z prędkością 5 Mach. Silnik Sabre samoloty, które mają latać z kilkukrotną prędkością dźwięku
Inżynier NASA prezentuje 'silnik spiralny'
15 października 2019, 05:48David Burns z ASA Marshall Space Flight Center opublikował dokument opisujący koncepcję nowatorskiego silnika rakietowego działającego bez paliwa czyli bez wyrzucanej w jednym kierunku masy, która nadaje silnikowi ruch w kierunku przeciwnym. Urządzenie, nazwane przez niego 'silnikiem spiralnym' wykorzystuje zjawisko zmiany masy, do którego dochodzi przy prędkościach bliskich prędkości światła.
NASA rozpocznie testy samolotu elektrycznego
11 października 2019, 08:12NASA jest niemal gotowa do testów swojego pierwszego samolotu z napędem elektrycznym. Niewielki samolot pasażerki X-57 Maxwell wersja Modification II niedawno przybył do Armstrong Flight Research Center w Edwards w stanie Kalifornia. Odpowiednie modyfikacje prowadzi, pod kierunkiem NASA, firma Empirical Systems Aerospace.
Na Politechnice Lubelskiej powstaje statek powietrzny nowej generacji
29 sierpnia 2019, 05:50Młodzi naukowcy z Politechniki Lubelskiej pracują nad nowej generacji statkiem powietrznym, który łączy w sobie cechy wiatrakowców i wielowirnikowców. Połączenie zalet wiatrakowca, jako maszyny o lekkiej i prostej konstrukcji, taniej w eksploatacji, z zespołem wielowirnikowym umożliwiającym pionowy start i lądowanie, pozwoli zaprojektować statek latający o zupełnie nowych właściwościach
Polsko-niemiecki sposób na recykling wody i detergentów w pralniach
19 sierpnia 2019, 05:11Pomysł polsko-niemieckiego konsorcjum przyniesie oszczędności i zmniejszy zanieczyszczenie środowiska. Zespół chce odzyskiwać większość wody zużywanej w czasie prania, a przy okazji, o ile będzie to możliwe, także część środków piorących. Odzyskana woda mogłaby wracać do procesu prania (na etapie prania wstępnego), a detergenty – zmniejszać ilość dodawanych nowych środków piorących do kolejnych cykli prania.
Padł kolejny niechlubny rekord klimatyczny
15 maja 2019, 05:07W obserwatorium na Mauna Loa zanotowano najwyższe stężenie CO2 w historii pomiarów. W niedzielę rano urządzenia zarejestrowały stężenie dwutlenku węgla w atmosferze rzędu 415,39 ppm (części na milion). To jednocześnie pierwszy raz, gdy dzienne stężenie przekroczyło 415 części na milion
Mercedes zapowiada koniec silników spalinowych
14 maja 2019, 09:15Mercedes-Benz oświadczył, że do roku 2039 chce zaprzestać sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Po tej dacie w ofercie niemieckiego giganta znajdą się wyłącznie pojazdy z silnikami nie emitującymi węgla
Blue Origin prezentuje makietę lądownika księżycowego
10 maja 2019, 08:49Jeff Bezos, właściciel Amazona oraz działającej w przemyśle kosmicznym firmy Blue Origin pokazał makietę lądownika księżycowego Blue Moon, który w ciągu pięciu najbliższych lat ma zawieźć ludzi na Srebrny Glob. Bezos zdradził, że jego firma pracuje nad lądownikiem od 3 lat, a więc prace rozpoczęto na długo zanim wiceprezydent Mike Pence oznajmił, że USA chcą w roku 2024 powrócić na Księżyc
Tanie ogniwa paliwowe konkurencją dla silników spalinowych?
9 maja 2019, 08:59Postępy na polu ogniw paliwowych mogą spowodować, że technologia ta będzie na tyle tania, że w niedalekiej przyszłości zastąpi silniki spalinowe, uważają naukowcy z University of Waterloo. Informują oni o powstaniu ogniwa paliwowego, które może pracować co najmniej 10-krotnie dłużej niż dotychczas stosowane technologie